بلاگ

هنگام خرید دستگیره پلاک چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

بدون استفاده از دستگیره نمی‌توان درب را به راحتی باز و بسته کرد و می‌توان گفت دستگیره یکی از مهمترین اجزای تشکیل دهنده درب ساختمان است. این قطعه علاوه بر باز و بسته کردن درب، به زیبایی ظاهری آن نیز می‌افزاید. امروزه دستگیره در طرح‌ها و جنس‌های بسیار متنوع تولید می‌شود و هر فرد می‌تواند بر اساس سلیقه خود و رنگ درب، دستگیره مناسبی را انتخاب کند. همانطور که گفتیم این قطعه پرکاربرد انواع مختلفی دارد و دستگیره پلاک نیز یکی از انواع آن است. این دستگیره بر روی انواع درب نصب شده و باز و بسته کردن درب را آسان‌تر می‌کند. 

دستگیره پلاک چیست؟ 

همانطور که اشاره کردیم دستگیره درب در چندین مدل مختلف تولید شده و نحوه عملکرد و شکل ظاهری آنها با یکدیگر متفاوت است. دستگیره پلاک نوعی از دستگیره درب است که به صورت یک تکه طراحی شده است و بخش دسته و بخش کلیددار آن به هم متصل است. این محصول به دلیل استحکام و مقاومت بالا بسیار محبوب و پرطرفدار است. از طرفی به دلیل این که بدنه آن به صورت یک تکه ساخته شده است، طول عمر بالاتری دارد. 

دستگیره‌ها در رنگ‌ها و مدل‌های بسیار متنوعی ساخته می‎‌شوند و در زمان انتخاب به راحتی می‌توانید مدل و رنگ آن را با دکوراسیون ساختمان هماهنگ کنید تا جلوه زیباتری داشته باشد. در ادامه با انواع دستگیره پلاک و کاربرد آنها آشنا خواهیم شد. 

دستگیره پلاک مخصوص درب آپارتمان

این مدل معمولا برای ورودی درب آپارتمان به کار برده می‌شود و به صورتی طراحی شده است که فقط از قسمت داخل می‌توان درب را باز کرد و از بیرون هیچ اهرمی برای باز کردن درب وجود ندارد. با استفاده از این دستگیره درب از قسمت بیرون تنها با استفاده از کلید باز می‌شود، به همین دلیل امنیت ساختمان بیشتر شده و افرادی که کلید ندارند به راحتی نمی‌توانند وارد منزل شوند. در زمان خرید این نوع دستگیره باید به جهت باز شدن درب دقت کرد. برخی از آنها از سمت چپ و برخی دیگر از سمت راست باز می‌شوند. 

دستگیره پلاک برای درب اتاق‌ها 

این نوع دستگیره پلاک برای اتاق‌ها و درب‌های داخلی ساختمان به کار برده می‌شوند و به دو صورت قفل دار و بدون قفل موجود هستند. بسته به نوع کاربرد درب می‌توان از انواع مختلف این نوع دستگیره استفاده کرد. طرح و رنگ آن را نیز می‌توان با توجه به مدل و رنگ‌های موجود در دکوراسیون داخلی انتخاب نمود. معمولا دستگیره‌هایی که برای اتاق‌ها استفاده می‌شوند ظاهری ساده‌تر داشته و به صورتی طراحی می‌شوند تا طول عمر بیشتری داشته باشند. 

 

نکات مهم برای انتخاب دستگیره پلاک 

توجه کردن به چندین نکته مهم در زمان انتخاب دستگیره کمک می‌کند تا بهترین و مناسب‌ترین نوع را انتخاب کنید. این نکات شاید خیلی ساده به نظر برسند اما در بهتر شدن انتخاب بسیار موثر خواهند بود. 

جنس دستگیر پلاک 

یکی از مهمترین نکاتی که در زمان خرید دستگیره باید مورد توجه قرار گیرد، جنس دستگیره و متریال به کار رفته در ساخت آن است. دستگیره‌هایی که از آلیاژهای مقاوم ساخته می‌شوند در برابر ضربه و فشار مقاومت بیشتری داشته و طول عمر بالاتری دارند. به همین دلیل برای درب‌هایی که زیاد باز و بسته می‎شوند بهتر است از دستگیره‌ای استفاده شود که از فولاد مقاوم ساخته شده باشد. علاوه بر این دقت داشته باشید که برای سرویس بهداشتی یا درب ورودی بهتر است جنسی را انتخاب کنید که در برابر زنگ زدگی مقاوم بوده و در اثر رطوبت و عوامل محیطی خورده و فرسوده نشود. 

اندازه و ابعاد دستگیره پلاک 

همانطور که گفته شد دستگیره پلاک به صورت یک تکه ساخته می‌شود. به همین دلیل در زمان خرید بایستی به ابعاد و اندازه درب توجه کرده و دستگیره را متناسب با ابعاد آن انتخاب کرد. نمی‌توان برای درب اتاق از دستگیره‌های بزرگی که برای درب ورودی نصب می‌شوند، استفاده کرد. برای درب‌های کوچک مانند درب اتاق یا درب سرویس بهداشتی بهتر است از مدل‌های ساده و ظریف‌تر استفاده شود. برای درب‌هایی که ابعاد خیلی بزرگی دارند بهتر است از دستگیره‌های بزرگتر استفاده شود تا تناسب میان ابعاد درب و دستگیره رعایت شود. 

موقعیت درب و محل قرار گیری دستگیره 

اگر فضای کمی برای باز شدن دب وجود داشته و دستگیره خیلی به چارچوب نزدیک باشد بهتر است به مدل اهرم آن دقت کنید. کوچک بودن اهرم کمک می‌کند تا در زمان رفت و آمد و در زمان باز و بسته کردن درب کمتر با دستگیره برخورد داشته و مزاحمت کمتری ایجاد کند. اما اگر محدودیت مکانی ندارید می‌توانید از انواع مختلف دستگیره پلاک استفاده کرده و طبق سلیقه خود پیش بروید. نکته دیگر توجه به قد و توانایی افرادی است که در منزل زندگی می‌کنند. در صورتی که کودک یا سالمند در منزل دارید بهتر است مدلی را انتخاب کنید که به راحتی باز و بسته شود و به نیروی کمتری نیاز داشته باشد. 

توجه به ظاهر دستگیره پلاک 

از دیگر نکاتی که در زمان خرید باید به طور دقیق بررسی شود، متناسب بودن ظاهر دستگیره با دکوراسیون و سبک طراحی درب و فضای اطراف است. به عنوان مثال اگر سبک منزل شما کلاسیک است نمی‌توانید از دستگیره‌های مدرن استفاده کنید زیرا این دو سبک با یکدیگر همخوانی نداشته و ترکیب خوبی را ایجاد نخواهند کرد. بهتر است برای انتخاب دستگیره به سبک منزل و نوع چیدمان محیط اطراف درب دقت کنید. سپس رنگ و طرح روی دستگیره را متناسب با آنها انتخاب نمایید. 

خرید از فروشگاه‌های معتبر 

برای این که بتوانید بهترین دستگیره را انتخاب کنید بهتر است به فروشگاهی مراجعه کنید که محصولات متنوع و باکیفیتی داشته باشد. در این صورت شما حق انتخاب بیشتری خواهید داشت و راحت‌تر می‌توانید دستگیره مناسب را خریداری کنید. در یک فروشگاه با تنوع محصولی بالا دستگیره‌ها در رنگ‌ها و طرح‌های متنوع موجود هستند و این امکان وجود دارد که رنگ و مدل دستگیره پلاک را به صورتی انتخاب کنید که با رنگ و مدل درب همخوانی داشته باشد. 

ویژگی‌های دستگیره درب ورودی 

اولین چیزی که در زمان ورود به ساختمان نظر افراد را جلب می‌کند دستگیره درب است. دستگیره درب ورودی با سایر دستگیره‌ها تفاوت دارد و بایستی مقاوم بوده و اندازه بزرگتری داشته باشد. دستگیره ورودی بایستی با ابعاد درب و مدل آن تناسب داشته باشد، علاوه بر این دستگیره بهتر است از آلیاژ مقاوم ساخته شده باشد تا در برابر عوامل محیطی مقاومت بالایی داشته باشد. به عنوان مثال دربی که رو به حیاط یا فضای بیرون باز می‌شود در معرض نور خورشید و رطوبت قرار دارد، به همین دلیل بایستی از فولاد ضد زنگ ساخته شده باشد تا خورده و فرسوده نشود. 

علاوه بر این دستگیره درب ورودی بهتر است متناسب با جنس درب انتخاب شود. معمولا دستگیره‌ای که برای درب‌های چوبی خریداری می‌شوند ویژگی‌های خاصی دارند که باعث می‌شود تا درب جلوه زیباتری داشته باشد. دستگیره‌های براق و داراب نقش و نگار برای درب‌های چوبی بهترین گزینه هستند. اما باز هم انتخاب مدل و طرح به سلیقه شما بستگی دارد و محدودیتی در این مورد وجود ندارد. 

از دیگر ویژگی‌های درب ورودی عبارت است از: 

  • اندازه دستگیره بایستی بزرگ باشد و اهرم آن به راحتی حرکت کند
  • بهتر است دستگیره از بیرون قابلیت باز شدن نداشته باشد و تنها با استفاده از کلید باز و بسته شود

ویژگی‌های دستگیره درب اتاق 

بهترین نوع درب که می‌توان برای اتاق‌ها و درب‌های داخلی ساختمان استفاده کرد، دستگیره پلاک ساده است که از نظر اندازه و ابعاد کوچکتر از دستگیره درب ورودی است. این نوع دستگیره به صورت یک تکه طراحی شده است و از دو طرف دارای اهرم است. برخی از این دستگیره‌ها دارای قفل هستند و برخی دیگر بدون قفل استفاده می‌شوند. دستگیره‌هایی که برای درب اتاق استفاده می‌شوند ظاهر ساده‌تری دارند و از موادی ساخته می‌شوند که در برابر فشار مقاومت بالایی دارند. 

در زمان خرید و انتخاب دستگیره پلاک برای اتاق بایستی به دکوراسیون اتاق و رنگ درب توجه داشته باشید. دستگیره‌ها رنگ‌های متنوعی دارند و شما حق انتخاب زیادی دارید. بنابراین به راحتی می‌توانید رنگ دستگیره را با رنگ‌های موجود در اتاق و دکوراسیون هماهنگ کنید. 

ویژگی‌های دستگیره درب سرویس بهداشتی 

سرویس بهداشتی و حمام رطوبت بسیار بالایی دارند و به همین دلیل بایستی از دستگیره‌ای استفاده شود که از متریال ضد زنگ و مقاوم ساخته شده باشد. این دستگیره‌ها در برابر آب و رطوبت مقاوم بوده و تغییر رنگ نمی‌دهند. معمولا این دستگیره‌ها به صورت خاص برای سرویس بهداشتی و حمام ساخته می‌شوند و رنگ آنها به صورتی است که بر اثر رطوبت تغییر نکرده و طول عمر بالایی دارد. دستگیره‌ها انواع و طرح‌های مختلفی دارند و می‌توانید بسته به رنگ‌های موجود در سرویس بهداشتی و محیط بیرون، رنگ و طرح مورد نظرتان را انتخاب کنید. 

در صورت نیاز به دریافت مشاوره و راهنمایی در مورد انتخاب و خرید دستگیره پلاک می‌توانید با شماره تلفن فروشگاه تماس گرفته و با کارشناسان ما در ارتباط باشید. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *